Tuesday, January 15, 2013

MaSa BeRLaLu TeLaH BerLaLu

Masa Lalu Telah Berlalu

        Mengingat masa lalu,kemudian terlalu asyik berinteraksi dengannya dan bersedih hati atas masa yang telah berlalu,merupakan kebodohan dan kegilaan,hanya akan mematikan keinginan serta menghancurkan kehidupan saat ini.
        Sesungguhnya kejadian masa lalu,menurut orang yang berakal telah digulung dan tidak diceritakan lagi,dikurung selamanya di dalam penjara kelupaan,diikat dengan tali yang kuat di penjara ketelantaran,maka ia tidak keluar selamanya.Ia dikurung di tempat yang sempit hingga tidak melihat cahaya kerana ia telah berlalu dan selesai.
        Tidak ada kesedihan yang dapat mengembalikannya,tidak ada kesusahan yang dapat memperbaikinya,tidak ada rasa jenuh yang dapat membenarkannya,ataupun rasa sakit hati yang dapat membangkitkannya,kerana ia pada hakikatnya sudah tiada lagi.
        Oleh itu janganlah kamu hidup dalam kepedihan masa lalu,dan di bawah bayang-bayangnya.Selamatkanlah dirimu dari perangkap masa lalu.Apakah kamu hendak mengembalikan aliran sungai ke muaranya,matahari ke tempat terbitnya,anak kecil ke dalam perut ibunya,air mata ke matanya lagi?
        Sesungguhnya kamu,dengan reaksimu yang berlebihan,ketakutanmu,bara dendammu akan masa lalu,dan kekecewaan di hadapan masa lalu,merupakan suatu keadaan yang buruk dan mengkhuatirkan.
        Membaca catatan masa lalu merupakan kegiatan yang mensia-siakan waktu yang ada dan mensia-siakan kesempatan yang berharga.Allah telah menyebutkan umat-umat yang terdahulu dan apa yang telah mereka lakukan kemudian.
Allah S.W.T berfirman:
Ertinya: "Itulah umat yang telah lalu..."
                                                                                                                    (Al-Baqarah: 134)

        Selesai sudah masa mereka,dan tidak ada gunanya lagi untuk menghuraikan bentuk zaman,serta mengulang kembali masa yang telah berlalu.
        Sesungguhnya orang yang kembali ke masa lalu,bagaikan orang yang membuat kembali adunan sedangkan adunan itu telah selesai dibuat dan dilaksana ornag yang menggergaji sisa-sisa potongan kayu.
        Dahulu orang-orang berkata dengan orang yang mengisi masa lalu,"Kamu tidak dapat mengeluarkan orang-orang mati dari kubur mereka".Ada juga yang mengumpamakan dengan bahasa haiwan bahawa mereka bertanya kepada seekor keldai,"Mengapa kamu tidak menurut?" Ia menjawab,"Aku benci pembohongan".
        Sesungguhnya cubaan kita adalah ketika kita tidak mampu menghadapi masa kini,tenggelam menyibukkan diri dengan masa lalu,menelantarkan bangunan-bangunan kita yang indah,serta memerlihara puing-puing yang telah hancur.Andaikan jin dan manusia berkumpul untu mengembalikan masa lalu,nescaya mereka tidak mampu kerana perkara ini sangatlah mustahil.
       Sesungguhnya manusia tidak memerhatikan apa yang telah tertutup,dan tidak menoleh ke belakang,kerana angin berhembus ,ke depan,dan air mengalir ke depan,begitu juga dengan kafilah berjalan ke arah hadapan,maka janganlah kamu menentang jalan kehidupan.

Dipetik daripada- 30 Tips penenang hati (Dr.'Aidh Abdullah Al-Qarni)

    

No comments:

Post a Comment